W miejsce mechanicznego instrumentu Johanna Haasa z II połowy XIX w., który musiał zostać rozebrany ze względu na prace naprawcze kościoła spowodowane szkodami górniczymi, w roku 1970 zbudowane zostały przez Włodzimierza Truszczyńskiego nowe organy.
Ówczesny proboszcz, ks. prof. Wacław Schenk, nakazał, by przy budowie nowych organów odsłonięta została rozeta, którą wcześniejsze organy w całości zasłaniały (ogromny prospekt sięgał po samo sklepienie). W tamtych czasach, aż do roku 1998, organistą kościoła mariackiego był Józef Siwy, członek diecezjalnej komisji ds. muzyki kościelnej, autor wielu harmonizacji chorałowych, kompozytor i dyrygent chóru. Z zachowanej, niestety bardzo ubogiej dokumentacji, wynika, że organy pod jego opieką były w bardzo dobrym stanie. Jeszcze za jego czasów przeszły pierwszy generalny remont.
Bieżące naprawy i remonty wykonywał organmistrz Olgierd Nowakowski z Zabrza, który w 2018 roku wykonał kolejny remont generalny organów (za wyjątkiem stołu gry), podczas którego zlikwidowany został nieczynny już głos Subkontra 32’, a także Kwintbas 5⅓’. Subkontra zastąpiona została całkiem nowym głosem Kwintbas 10⅔, a w miejsce starego Kwintbasu wstawiony został Róg nocny (kryty) 4’.
Dopełnieniem tych prac był generalny remont kontuaru, który w 2022 roku wykonała Pracownia Organów Piszczałkowych Barcik i Dźwigoń. Renowacji poddane zostały wszystkie klawiatury i stolarka. Zamontowano nową elektrykę sterującą. Włączniki i tabliczki rejestrowe również zostały wymienione na nowe. W sekcji manuału I dodano włączniki dzwonów rurowych i dzwonków, a manuał II został przygotowany na dodanie głosu Vox coelestis 8′. Dodatkowo zamontowano włączniki czterech perkusjonaliów. Montaż wyżej wymienionych urządzeń będzie realizowany sukcesywnie. Możliwości organów zostały znacznie wzbogacone połączeniami oktawowymi, a także dwiema dodatkowymi stałymi kombinacjami i możliwością dołączenia Crescendo (Cr+) oraz rejestracji ręcznej (R+) do innej, dowolnej włączonej funkcji. W kontuarze zamontowane zostało nowe oświetlenie, efektowną iluminację zyskał również prospekt.
Uroczysta Msza Święta z wybudzeniem i poświęceniem w pełni wyremontowanych organów odbyła się 25 września 2022 roku o godzinie 11:00. Przy organach zasiadał organista mariacki Marcin Gad, który pełni tę funkcję od 1 lipca 2022 roku. Koncert inauguracyjny wykonał tego samego dnia o godzini 17:30 organista Arkadiusz Popławski.
Obecny instrument posiada 44 głosy (w tym 6 głosów językowych) rozmieszczone pomiędzy 4 sekcje: 3 manuały i pedał. Znajdują się one, patrząc od strony prezbiterium:
- Sekcja I manuału: po lewej stronie.
- Sekcja II manuału: w szafie ekspresyjnej, pod rozetą.
- Sekcja III manuału: na samym środku, za najniższą częścią prospektu.
- Sekcja Pedału: po prawej stronie, oraz na środku, pomiędzy sekcją manuałów III i II.
Sekcje manuałów są 2-poziomowe. Największe piszczałki głosów Pryncypał 16′ z pierwszego manuału i Pryncypałbas 16′ z pedału znajdują się na zewnątrz szafy organowej. Stół gry stoi bokiem do prezbiterium.
Dyspozycja naszych organów:
Manuał I:
- Pryncypał 16′
- Pryncypał 8′
- Bourdon 8′
- Gemshorn 8′
- Oktawa 4′
- Rurflet 4′
- Kwinta 2⅔’
- Superoktawa 2′
- Mixtura 4ch
- Szarf 3ch
- Trompet 8′
- Clairon 4′
- II-I
- III-I
- Dzwony
- Dzwonki
Manuał II:
- Kwintadena 16′
- Pryncypał fletowy 8′
- Flet minor 8′
- Salicet 8′
- Vox coelestis 8′
- Prestant 4′
- Róg nocny 4′
- Nasard 2⅔’
- Gemshorn 2′
- Tercja 1⅗’
- Mixtura 4ch
- Obój 8′
- III-II
- Tremolo
Manuał III:
- Holflet 8′
- Klarnet labialny 8′
- Pryncypał 4′
- Bachflet 4′
- Oktawina 2′
- Kwinta 1⅓’
- Pryncypał 1′
- Tercjan 2ch
- Cymbel 3ch
- Krumhorn 8′
- Tremolo
Pedał:
- Pryncypałbas 16′
- Subbas 16′
- Kwintbas 10⅔’
- Oktawbas 8′
- Fletbas 8′
- Choralbas 4′
- Róg nocny 4′
- Rożek 2′
- Kornet 4ch
- Puzon 16
- Fagot 8′
- I-P
- II-P
- III-P
(Głosy wypisane pogrubionymi literami są językowe, a te oznaczone kursywą zostaną dopiero dobudowane.)
Połączenia oktawowe:
- Super I-P
- Super I
- Sub I
- Super II-I
- Sub II-I
- Sub III-II
- Super II
- Sub II
- Sub III-II
- Sub III
Stałe kombinacje:
- Piano
- Mezzoforte
- Forte
- Pleno
- Tutti
- General Tutti (Tutti + wszystkie połączenia oktawowe)
Dodatkowymi pomocami są:
- dwie wolne kombinacje,
- 10-stopniowe Crescendo,
- AP – automat pedałowy,
- wyłącznik głosów językowych,
- R+ – możliwość ręcznego rejestrowania przy włączonej jakiejkolwiek innej funkcji,
- Cr+ – możliwość używania Crescendo przy włączonej jakiejkolwiek innej funkcji.
W przypadku chęci uzyskania większej ilości informacji, zobaczenia naszego instrumentu z bliska lub zorganizowania w naszym kościele koncertu, prosimy o kontakt z naszym organistą:
Marcin Gad, tel. 661 540 740